הכל על מה חובה בפתיחת עסק?

פתיחת עסק היא תהליך ארוך שמחייב התנהלות מול הרשויות ומגוון רחב של גופים שונים. בין היתר, יש למשל כמה דברים שאותם חובה לעשות עוד לפני שפותחים את העסק ומתחילים לאסוף לקוחות ולייצר רווחים:

א. רישום מול מס הכנסה ומע”מ – בשלב הראשון צריך לרשום את העסק כעוסק במשרדי מע”מ. ההבדל הוא בין עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע”מ ואפשר להתייעץ עם רואי חשבון כדי להתאים את הרישום להיקף הפעילות הצפוי. במקביל, צריך לבצע משום מה רישום בנפרד מול מס הכנסה.

ב. ניהול ספרי חשבונות – בשלב השני צריך לדאוג לניהול כחוק של ספרי החשבונות. במידה ומדובר על עוסק פטור או על עוסק מורשה, החוק מאפשר לבחור כיצד לנהל את ספרי החשבונות ואף לעשות זאת באופן עצמאי. במקרים של חברה בע”מ, צריך לנהל ספרים עם תוכנה שמיועדת לכך וכמובן גם לשלם על זה.

ג. רישום במוסד לביטוח לאומי – חובה על כל בעל עסק חדש להירשם במוסד לביטוח לאומי. נכון להיום, החובה הזו מוטלת גם על שותפות וגם על עסקים קטנים.

מי צריך לקבל רישיון עסק ואיך מגייסים עובדים?

עסקים שזקוקים לרישיון לצורך הפעלה יכולים לברר זאת מול משטרת ישראל ורשות הרישוי ברשות המקומית. ברוב המקרים, מדובר על עסקים שהם טעוני רישוי בגלל אופי הפעילות שלהם ובגלל סיכון שהם מייצגים עבור הציבור או העובדים. עם זאת, תהליך קבלת הרישיון קצר מכפי שנהוג לחשוב כל עוד מבצעים אותו בצורה נכונה.

בשולי הדברים, חשוב להזכיר שחובה על גיוס עובדים כחוק במהלך פתיחת עסק ועל תיעוד שעות העבודה שלה. בפועל, הדרך לעשות זאת היא באמצעות התקנת שעון נוכחות והדרכת עובדים לגבי האופן שבו צריך להשתמש בו. בנוסף, צריך להשקיע בהקמת מחלקת הנהלת חשבונות שתדע לקחת את הנתונים של שעון נוכחות ולבטא אותם בתלושי השכר.

יש עוד דברים שחובה לעשות בפתיחת עסק וחשוב גם לבחון כל מקרה לגופו. בשורה התחתונה, הנקודה היא שמדובר על תהליך רגיש ושכדאי להשקיע בו גם זמן וגם המון מחשבה.